MOTOR HILANG VS. CLAIM INSURANS 😭

Assalamualaikum dan helloooo.... 😉

Mood untuk 3rd Story aku kali ni... tentang macam mana korang nak handle problem motor hilang... zasssss... lesap gitu je... hahaha... ni semua ikut pada pengalaman aku la... aku tolong orang... sebab kalau aku sendiri yang hilang motor... mesti aku pun jadi kaku tak tahu nak buat apa... sebab orang yang kene... aku tolong buat pertama kali.. aku terus dapat pengalaman...

First thing first korang kene buat ialah.... mestilah tengok motor tu ada ke tak... ke dah hilang... hahaha

Lepas tu... kalau hilang.... step pertama korang kene buat ialah

1. BUAT REPORT POLIS
 tapi sebelum buat report polis.. korang kene la kenalpasti dulu macam mana motor tu boleh hilang... motor tu dalam keadaan berkunci ke tak... kat kawasan mana hilang...  jenis motor... no plat moto... ala... bende basic la... dan lagi senang cerita... kalau korang report polis keadaan yang sebenarnya yang jadi... aku cuma nasihatkan.. jangan reka2 cerita... sebab kes macam ni... banyak agensi yang terlibat... silap haribulan... korang yang masuk dalam sebab buat laporan palsu... nanti polis akan siasat kes korang ni... dan akan keluar 1 surat tutup kes daripada polis.. makan masa sikit... dalam 3 minggu keatas baru bole dapat surat tu... untuk ni... aku nasihatkan korang... dapatkan contact number pegawai yang handle kes korang ni... senang nak tnye pasal surat tutup kes tu... silap haribulan sebelum 3 minggu dah dapat surat tu... surat tu penting... sebab kene serahkan pada pihak insurans tau !!

2.CALL INSURANS DAN LOAN KORANG ATAU CALL KEDAI MOTOR YANG KORANG BELI TU
ok... lepas dah buat report polis... pastikan report tu ada cop rasmi polis tau... boleh dapat time waktu office hour je... lepas tu... call loan korang... selalu kalau motor baru... ada buat loankan ?? Macam aku hari tu... loan AEON.... so... call... cakap motor korang hilang... nanti orang tu akan bgtahu apa patot korang buat... tapi 1 je cakap... jangan rosakkan rekod bayaran korang dengan AEON... nanti susah nak buat loan dah... walaupon motor hilang... bayar bulan tetap kene bayar jugak sampai claim insurans korang settle...

Lepas tu call insurans... haaaa.... yang ni penting... call... bgtahu motor hilang dan macam mana nak claim insurans... bab ni leceh sikit... makan masa... bukan berhari tau... berbulan hokehhh... selalunya dia dia akan bgtahu step by step macam mana nak claim insurans... dia akan minta report polis yang ori... kad pengenalan... kunci motor sekali dengan kunci spare... roadtax... segala macam mak nenek la dia nak... yg bab ni... aku nasihatkan... korang buat salinan setiap apa yang korang buat dengan dokumen... sebab... boleh jadi rujukan untuk kita akan datang kalau ada apa2 masalah... semua ni diorang ambik yang ori tau...  nanti korang kene isi 1 borang claim form... dan semua tu kene sampai kat tangan pihak insurans dalam tempoh 14 hari bekerja... segala dokumen mesti lengkap tau...  Tak lengkap.. memang lambat la korang dapat claim insurans... kalau lengkap... 2 bulan je korang dah boleh dapat claim... 

Lagi 1... ini option atau jalan pintas korang... tapi makan masa yang lama... korang gunakan orang tengah... iaitu kedai yang korang beli motor tu... selalunya... motor baru dan hutang... insurans yang digunakan first party... korang just call kedai tu... bgtahu motor hilang... dan minta diorang untuk claimkan insurans bagi pihak korang... nanti orang kedai tu akan minta lah sama macam yang aku cerita kat part insurans atas ni... sama je... semua nak yang ori... tapi bila claim insurans settle... pihak kedai tu akan dapat habuan beberapa peratus dari jumlah claim korang dapat tu... dah korang susahkan dia.. mesti la dia pun dapat upah... 

3. TUNGGU LAH SAMPAI KORANG DAPAT DUIT CLAIM YE...
Ok... part ni... sebenarnya semua dah settle... tinggal keje pihak insurans je nak bagi duit tu pada korang... jumlah claim berapa yang korang dapat tu.... ada kiraan nya sendiri... aku tak tahu la macam mne diorang kira... tapi jangan risau... insurans first party ni diorang cover hampir keseluruhan ... dan yang aku cakap bulan2 tetap kene bayar tu pon.... jangan risau... dia akan kira itu jugak... macam aku nasihatkan lah... jangan rosakkan rekod bayaran korang... 

Slalunya pihak insurans bagi kita pilihan... 1 nak duit atau nak beli motor lain... yang tu... korang pikir2 la sendiri mana nak... ada jugak yang setengah kes... diorang ambik cash duit... diorang guna duit tu beli kereta... ala... banyak je kes ni... yang tu... korang pikir sendiri ok... takat ni je aku boleh kongsi pengalaman aku masa dapat kes yang sama... semua aku uruskan sendiri... ini pengalaman pertama aku... dan aku tahu... ramai jugak yang macam aku... apa2 pun.. kalau rajin membaca... pasti ada jalan penyelesaian nya.... insya allah... semoga manfaat apa yang aku share ni... dan last aku nak kongsi tips... always keep in touch dengan orang yang bertanggungjawab... korang boleh je call insurans selalu... tnye status claim korang macam mana... sekurangnya... ada usaha dari kita untuk selesaikan kes ni secepat yang boleh... daripada mereput 6bulan kemudian baru selesai... 

Ok lah... itu je... semoga manfaat ye... bye.. assalamualaikum 😊


UPDATE ;

Aku share sikit motor apa yg aku handle

Motor : yamaha 125zr 
Tempoh pakai : 2 bulan
Insurans : loan AEON & allianz (first party)
harga motor : RM 11,000 +++

*Kes selesai selepas 5-6 bulan dari tarikh motor hilang kalau tak silap aku.. 
*Sepanjang tempoh kes tak pernah missed out bayar bulanan motor tu kat AEON sehingga duit claim masuk akaun.

Ohh ye, duit apa yang masuk akaun tu?
Tu ialah duit lebihan insurans kita.. Allianz bayar baki motor tu pada AEON..  Lebihan tu la akan masuk ke akaun kita.. 

Ada jugak kes, insurans dia tak cover keseluruhan baki harga motor tu, balance dari insurans bayar tu kita kene tambah duit sendiri..


Tapiiiiiiiii tolong sesangat sangat...
Tengok jugak ye insurans kita tu party apa.. Dia cover apa je..  THAT WHY sebelum renew roadtax setiap tahun tu.. Pastikan dulu ambil insurans first party atau third party.. Baca apa kelebihan apa kekurangan party tu... 

Macam arwah abah aku selalu pesan,
"MURAH ADA SEBAB, MAHAL PUN ADA SEBAB"



Gaissss.. Letest updated here! 2 januari 2020

Polis call, cakap moto 125zr yg story kat atas ni dah jumpa kat gua musang! Finally.. After 3 years.. But.. Moto tu. Dah tak bole dapat balik.. Semua serah pada insurans.. Sedihh.. Hahahaahah


Ulasan

  1. Assalamualaikum... Moto sy bru je hlg.. Beli baru x smpai stahun.. Tp bila g syatikat insuran, dia ckp insuran boleh cover brapa ratus je sbb dh 10 bulan pakai.. Nk dekat 1 tahun dh.. Btl k mcm tu?

    BalasPadam
  2. Maksudnya kalau saya dpt claim duit tu bulan2 saya tkyh bayar dh ke sbb saya pikir kalo dpt duit tu lebih baik beli moto second dari moto baru

    BalasPadam
  3. Asalamualaikum motor sye hilang bulan 10/11 tpi rotex dh mti 6/11 blh claim lgi ke moto sye tu nk mintak pendapat skit la

    BalasPadam
  4. Kalau moto hilang.tiada lesen boleh ke claim insuran

    BalasPadam
  5. sapa2 tahu tk mcm mne nk cancel kn report moto holng

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pegi balai balik la kata nak tarik report..

      Padam
    2. ala g balai ckp tarik report ckp kita bersubahat plk .lps too kena naik mahkamah bagai ...memang cm too ehh

      Padam
    3. Maaf tanya tuan ni dah tarik balik report ke..lepas tu apa jadi ya..sebab saya tngh ada kat position ni tpi pihak mahkamah yg suruh settle tepi

      Padam
  6. lepas dpt surat yg kedua kli kita kene hntr document ap lg kt pihak insurans??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mcm saya cakap.. Sentiasa up to date dgn person in charge kes korang.. Dari situ kita akan tahu flow apa kita kene follow... Korang bole sentiasa call pihak insurans utk tahu status kes korang mcm mana.. Kalau dokumen tak lengkap.. Mereka akan bagitahu.. Selagi tak lengkap.. Mereka tak akan proceed .. Itu bende basic utk apa2 urusan berkaitan insurans.. Tnya step by step.. Yg penting jangan malu bertanya..

      Padam
  7. Motor hilang..kalau claim insurans..kunci ade tapi kunci spare takde..boleh ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Bagitau jer kunci motor sapre xde atau hilang.. xde masalah rasanya

      Padam
  8. Moto saya baru hilang tapi road tax mati.. apa yang saya perlu buat?

    BalasPadam
  9. Moto saya hilang 1bln baru pakai.125z..millage under 1k...lps hilang buat report semua...still bayar 6bln lps kehilangan...dpt klaim smula dlm 300...pihak insuran by cash by hand...

    BalasPadam
  10. Nak tanya klau moto hilang rodtex mati so buat report bole claim tak ?

    BalasPadam
  11. saya baru2 ni ad hilang motor ...ugk y15zr pakai dh 7bln ...balik kjew pagi kul 7 ...bngun teghari tngk2 motor dh hilang ng kunci motor sekali dy bantai ...cm sial ...yg ambik too pun bodoh ...tinggal sekali ....lps too nombor kita ad ...senang la detect kn...kat mna kmpung dy ...p g report polis ..ok je lps too ad la hamba allah inform ...ckp pasal motor too ad nmpk .ng pncuri too sekali ....saya inform kat polis pasal motor too ad kat sana ..tibe2 dia sruh ambik gmbr dulu baru boleh bertindak ...ap anda rase kalau jd cm too

    BalasPadam
  12. tumpang tnya kalau motor eksiden sendiri tpi tk buat report polis dh hmpir 3 bulan lebih ada cara tk supaya boleh claim insurans kalau dh hmpir 4bln eksiden and tkde buat report polis msa eksiden sbb moto masih byr bulan and saya student sgt urgent mohon jasa baik korang please�� ni no tel yg sye guna hrp ada yg baik hati tq 0105682103

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh claim insurans jika buat report polis dlm tempoh 24 jam shj. Lebih dri tu takkan dpt.

      Padam
  13. Tumpang tanaya moto hilng tapi di jumpahi balik. Moto 1boday dah brubah nak kane ganti baru semua. 1jr knpe pihak insurans lamabt porsesnye yer? Masuk dh 3bulan dh..

    BalasPadam
  14. Moto sy bru jew hilang..sdh pkai 3 tahun..tp hilang xsampai sbln lg..insuran no 1..blh kew x ye claim insuran.. Moto tu smua lengkap roxtad motor dan insuran msh hdp lg..bru shj p byr bln 1 hritu..taun ini.

    BalasPadam
  15. Klau de cpew2 thu tentg kes sy ini..minx tlg hubungi sy ye..sy perlu thu hal ini..untk claim insuran moto sy yg hilang ini.0192068316(Ina)ini no tel sy

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

LESEN MEMANDU KERETA

BEG DUIT HILANG ?